Cikgu tak boleh marah??

on Sunday, March 3, 2013

Guru-guru diingatkan
jangan marah, 
mendenda, 
merotan 
atau mengambil tindakan disiplin 
jika murid tidak buat kerja rumah 
atau tidak mahu belajar. 
Penjaga berhak mengambil tindakan undang-undang
terhadap mereka (guru-guru) 
jika berbuat demikian.


Jawapan kepada peringatan di atas oleh pemilik no telefon 012-264XXXX
Kepada mak bapak, mummy daddy, ibu ayah, mama papa, ummi abi yang tak berapa layak mendapat gelaran tu, sila baca dan faham. Diulang, SILA BACA DAN FAHAM!!

Wahai mak bapak..
Tidaklah menjadi kegemaran guru utk memarah, membebel, merotan dan memukul anak2 anda, mereka tidak suka. Mereka sendiri ada banyak kerja nak buat selain dari nak marah anak anda yang ibarat masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. (MUNGKIN MEWARISI SIFAT ANDA..) tapi mahu atau tidak, mereka sebagai guru perlu untuk memastikan mereka belajar dan melaksanakan tugas.

Wahai ibu ayah..
Adakah kamu patuh pada suruhan agama dan Tuhan kamu? Kenapa kamu patuh? Kerana kamu adalah insan. Kerana kamu adalah hamba. Dan kenapa pelajar perlu untuk patuh dan laksanakan tugas sebagai pelajar? Kerana mereka adalah pelajar dan mereka perlu utk belajar. Saya juga patuh pada Allah dan agama saya. Guru-guru juga patuh dengan arahan pengetua. Sedang cikgu pun boleh dengar cakap, apa kuasa dan kehebatan anak anda sampaikan tidak boleh ditegur walau sedikit? Apakah kuasa undang-undang sekarang membuatkan ibu ayah buta?

Wahai mummy daddy..
Mereka para guru tidaklah kejam. Tidaklah jahat dan tidaklah gila. Malah, saya rasa, lebih ramai guru-guru yang menjadi gila, mendapat kencing manis, sakit jantung, darah tinggi semata-mata menghadap muka anak-anak anda setiap hari yang kurang ajar dan melawan guru. Tapi, masih.. kesalahan diletakkan di tangan guru. Katanya guru tidak pandai mengajar. 

Wahai mama papa.. 
Kalau dah anak anda menjadi Tuhan di sekolah, silalah buat undang-undang sendiri. Boleh tidur dan tidak boleh kena marah bila tak nak belajar. Apa kuasa yang guru-guru ada untuk jadikan anak anda sebagai manusia?? Mereka bukan tuhan yang boleh berikan hidayah. Mereka bukan nabi yang bersifat maksum dan pemaaf setiap masa. Mereka hanya guru biasa yang mungkin tidak di dengari suaranya.

Wahai ummi abi..
Bila anak anda mendapat keputusan yang cemerlang, anda akan cakap: " Sebab anak saya pandai". Bila anak anda mendapat keputusan yang corot, jawapan anda: " Cikgu tu tak pandai mengajar". Kalau dah macam ni la gayanya, anak anda akan menjadi bodoh.. dan terus menjadi bangang abadi.

Itu sahaja pendapat saya..
Sekian..
Terima kasih.




Memikirkan bagaimana masa hadapan?
Oh tidak!!..
Aku bakal guru (Insya Allah)

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Blog Cikgu Sains Pertanian | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO