Sains Pertanian Tingkatan 4 dan Tingkatan 5

on Saturday, December 8, 2012

Rancangan Pengajaran Tahunan Sains Pertanian

Hari ni saya nak kongsi mengenai isi kandungan mata pelajaran Sains Pertanian Tingkatan 4 dan Tingkatan 5. Ini untuk memudahkan diri saya sendiri dan yang lain juga. Saya juga berhasrat untuk membuat entri blog mengenai tajuk2 itu. Jadi, sedikit sebanyak ia dapat membantu saya menambah ilmu di dada. :) 

PERTANIAN DI MALAYSIA

  • Kepentingan Pertanian di Malaysia
  • Tanaman dan Ternakan di Malaysia
  • Trend Pertanian di Malaysia
  • Isu Pertanian di Malaysia
  • Peranan Institusi Dalam Pembangunan Pertanian


FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PERTUMBUHAN DAN HASIL TUMBUHAN

  • Pengenalan
  • Iklim
  • Tanah
  • Biosis
  • Genetik
  • Pengawalatur Pertumbuhan


FAKTOR YANG MEMPENGARUHI TUMBESARAN DAN PENGELUARAN TERNAKAN

  • Pengenalan
  • Iklim
  • Pemakanan
  • Kesihatan
  • Genetik 


PERLADANGAN SEBAGAI SUATU PERNIAGAAN

  • Pengenalan
  • Perancangan Untuk Memulakan Ladang
  • Rancangan Operasi Ladang
  • Pelaksanaan Operasi Ladang
  • Analisis dan Penilaian Operasi Ladang 


TEKNOLOGI DALAM PERTANIAN

  • Mekanisasi ladang
  • Komputer Dalam Pertanian
  • Bioteknologi Dalam Pertanian
  • Pertanian Persekitaran Terkawal


Ini sahaja buat masa ini. Minggu ni sangat busy dengan ujian teori bola jaring FCE 3000 dan ujian STE 3000. Hurm.. Mata pun dah jadi mata pandai panda kesan daripada selalu sangat membakar di waktu malam burn the midnight oil. Jadi, cuti ni saya memang nak rehat! Hee.. Minggu depan family trip ke Sabah pula. Sekian saja coretan saya pada petang ini. Salam.
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Blog Cikgu Sains Pertanian | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO